Wikia

vBulletin

Gekozen als software Edit

vBulletin is de software die door Gijs is gekozen voor het forum.

Huidige beschikbare versiesEdit

Momenteel zijn er vijf versies van vBulletin beschikbaar. De twee meest recente versies worden alleen nog van bugfixes en security fixes voorzien.

  • 3.8.x : Google AdSense integratie, uitbreiding van de sociale gebruikersgroepen (met o.a. discussies en categorieën), verbeteringen aan de privéberichten en profiel privacy.
  • 3.7.x : Introductie van tagging, sociale gebruikersgroepen en netwerkfuncties, inline spambeheerfuncties, onderwerpvoorvoegsels, openbare berichten, fotoalbums en conditionele mededelingen. Uitbreiding en verbetering van het gebruikersprofiel.
  • 3.6.x : Vele kleine extra features (inhaalbeweging op Invision Power Board), meer AJAX mogelijkheden en de introductie van het waarschuwingssysteem
  • 3.5.x : Introductie van het pluginsysteem, API en de AJAX mogelijkheden
  • 3.0.x : Volledig herwerkt met introductie van onder meer de WYSIWYG editor, een Karma systeem, ...
  • 2.x : Volledig herwerkt met introductie van onder meer de privéberichten, polls, vriendenlijst, ...

ToekomstEdit

Momenteel wordt er gewerkt aan versie 4 van vBulletin. De eerste bèta staat gepland voor het einde van het tweede kwartaal van 2009. Oorspronkelijk zou in vBulletin 4 alle code herschreven worden, maar dit plan werd vervangen door een stapsgewijze herschrijving. De code wordt hierbij herschreven op basis van het MVC-model. In de eerste release (versie 4.0) zijn de blikvangers een nieuw semantisch ontwerp, een vernieuwd templatesysteem, SEO-functies en een vernieuwd zoek- en bijlagesysteem. Ten slotte wordt er ook gewerkt aan een CMS met widgets om losse pagina's te kunnen maken.

Op 13 mei 2009 lekte een interne memo uit van Jelsoft met daarin 15 juli 2009 als releasedatum voor vBulletin 4.0. Er zou geen publieke bètaperiode komen, in tegenstelling tot wat eerder werd aangekondigd. Na enige tijd stilzwijgen maakte vBulletin manager Ray Morgan bekend dat de releasedatum waarschijnlijk ergens in augustus zal liggen.

KostenEdit

vBulletin wordt op twee verschillende manieren in licentie gegeven.

  • Een jaarlijks te verlengen toestemming tot gebruik, voor €74 per jaar, met een toegang tot de gebruikersomgeving voor updates. De gebruiker is verplicht te verlengen wanneer deze gebruik wil blijven maken van de software
  • Een eenmalige aankoop, van €139, met een jaar toegang tot de gebruikersomgeving voor updates. Wil de gebruiker hierna nog toegang hebben tot deze omgeving, dan kost dat €26 per jaar. De gebruiker kan op elk moment zo'n toegang opkopen, en is niet verplicht tot de aanschaf hiertoe.

Bij aanschaf in de EU komt er bovenop deze bedragen nog eens 17,5% VAT (Engelse btw). Btw-plichtige bedrijven zijn hiervan echter vrijgesteld, na opgave van het btw-nummer.

Externe linksEdit