Wikia

Jeroen Bernardus Jozef Nicolaas van Koningsbrugge (Roosendaal, 3 september 1973) is een Nederlands acteur, presentator, cabaretier en zanger. Hij was lid van de improvisatiegroep De Lama's en was te zien op televisie en te horen op de radio als Dennis van de Ven in de Citroënreclames. Daarnaast is hij diegene die de kreet "Hij kan zomaar vallen!" in de reclame over de lottojackpot roept. Van Koningsbrugge maakt samen met de echte Dennis van de Ven het satirische televisieprogramma NeonLetters voor de AVRO en is te zien als teamcaptain in het RTL 4-programma Ik hou van Holland.

InhoudEdit

[verbergen]*1 Biografie

[bewerken] BiografieEdit

Van Koningsbrugge speelde op zeventienjarige leeftijd voor het eerst in een band. Drie jaar later werd hij aangenomen op de Toneelacademie Maastricht. Na een jaar stopte hij met de opleiding en verhuisde hij naar Amsterdam, waar hij op de Kleinkunstacademie werd aangenomen. In zijn vierde jaar deed Van Koningsbrugge auditie voor ziekenhuis-serie IC. Hij kreeg de rol van Harry Peeters en werkte drie seizoenen aan de serie mee.

Ook speelde hij in diverse reclamespotjes van Citroën als de overenthousiaste autoverkoper Dennis van de Ven. De echte Dennis van de Ven is al jaren bevriend met Van Koningsbrugge. Ze werken af en toe voor en achter de schermen samen, en bedachten en schreven Nieuw Dier, een sketchprogramma, dat soms wordt beschouwd als de voorloper van televisieprogramma Draadstaal van de VPRO. Draadstaal is een satirisch televisieprogramma over de grote of kleine zaken in het ingewikkelde moderne leven.

Van de Ven en Van Koningsbrugge vormen tevens het duo "Jurk!". In 2010 kwam hun debuut-cd Avondjurk uit.

Tevens is Van Koningsbrugge de zanger van de rockband ZEUS, wat hij als zijn ware passie beschouwt. Met ZEUS maakt hij in 2005 het album Bad Signs en in 2007 het album 07. Beide albums kregen zeer goede kritieken en de band toerde meerdere malen door Nederland en speelde enkele kleine optredens in de Verenigde Staten. Naar verwachting zal ZEUS in 2010 met een derde album komen.

Van Koningsbrugge had ook een rolletje in Baantjer, hij was daar een paar afleveringen te zien als wachtcommandant Willems. Ook speelde hij rollen in Koppels en Sprint en sprak hij tekenfilms als Finding Nemo, Cars, Ratatouille en Bee Movie in.

Begin 2007 werden Van Koningsbrugge en Jandino Asporaat toegevoegd aan het improvisatiecabaretteam van het BNN- televisieprogramma De Lama's. In augustus 2007 werd bekend dat zowel Asporaat als mede-'Lama' Ad-Just Bouwman de Lama's weer zouden verlaten. Daardoor werd Van Koningsbrugge in het nieuwe seizoen een vaste Lama.

In 2008 werd Van Koningsbrugge teamcaptain in het RTL 4-programma Ik hou van Holland. In dit programma strijden twee teams onder aanvoering van twee captains om een prijs voor het hele publiek.

In april 2009 zat Van Koningsbrugge in het NET5 programma Tussen de oren, samen met Katja Schuurman, als teamcaptain. Ook is hij bezig met de voorbereidingen op de zwartkomische thriller Odessa Star. Eind 2009 zou Van Koningsbrugge te zien zijn in de film Odessa Star, samen met zijn collega's van De Lama's. Dit is echter afgedaan door Tijl Beckand: “In het laatste seizoen van De Lama’s wilden we een hele grote afscheidstournee, een grote afscheidsserie en een film. We hebben toen heel lang gesproken met vijf regisseurs, maar het werd op een gegeven moment zo doodgeluld dat we er mee zijn gekapt''.

Op 22 oktober 2010 won Van Koningsbrugge de Zilveren Televizier-Ster Man tijdens het Televizierring Gala. Op 4 november kreeg hij samen met zijn vriend Dennis van de Ven als het duo 'Jurk!' een gouden plaat tijdens de uitzending van Pauw & Witteman.

[bewerken] FilmografieEdit

[bewerken] FilmEdit

[bewerken] TVEdit

[bewerken] GastrollenEdit

[bewerken] MuziekEdit

  • Album Bad Signs met zijn heavy rockband ZEUS (2005).
  • Tweede album getiteld 07 is 25 oktober 2007 uitgekomen.
  • Line-up ZEUS: Roy Jansen (gitaar), Bob Gerritsen (bas), Paul Jansen (drums), Jeroen van Koningsbrugge (zang)
  • Album Avondjurk met Dennis van de Ven, onder de naam "Jurk!"