Wikia

Bleach Bleach (ブリーチ, Burīchi) is een manga- en animeserie geschreven en geïllustreerd door Tite Kubo (久保 帯人, Kubo Taito). De manga verscheen in augustus 2001 voor het eerst in Weekly Shōnen Jump magazine, uitgegeven door Shueisha en onder hun "Jump Comics" label zijn op het moment (juni 2009) negenendertig volumes/tankōbons uitgebracht in Japan. De manga wordt door uitgeverij Kana vertaald in het Nederlands. Op het moment (juni 2009) zijn zes volumes/tankōbons uitgebracht in het Nederlands.

PlotEdit

Het verhaal volgt Ichigo Kurosaki (Kurosaki Ichigo, 黒崎 一護), een 15-jarige jongen die al zo lang hij zich kan herinneren geesten kan zien en aanraken die in de manga Plus worden genoemd. Op een dag komt hij de shinigami (letterlijk: Shine / Kami, "god (van de) dood", ook wel "Soul Reaper" en "Death God" in de Engelse vertaling van de manga en anime) Rukia Kuchiki (Kuchiki Rukia, 朽木 ルキア) tegen. Ze is op zoek naar een zogeheten Hollow: in de strip een term voor zielloze monsters die zich voeden met (de ziel van) mensen en als junkies weinig meer voelen dan de gedachte om hun enige behoefte te bevredigen. (Deze figuren zijn waarschijnlijk deels gebaseerd op de zogeheten 'Gakidō' uit het Japanse boeddhisme, soms vertaald als 'hongerige geest'). In Bleach is de zogeheten Reiatsu de spirituele kracht van iemands ziel. Iemand met een hoge Reiatsu kan bijvoorbeeld Plus' zien. Hoe sterker iemands Reiatsu, hoe sterker de geur is die de Hollows kunnen ruiken. De Hollow waar Rukia achterna zit heeft het op Ichigo's Reiatsu. Ze zweeft Ichigo's kamer in, zonder te weten dat Ichigo haar kan zien. Na wat geruzie tussen de twee vertelt Rukia dat ze uit de stad Seireitei komt dat in een andere wereld is genaamd Soul Society. Ichigo gelooft haar niet en lacht haar uit. Rukia wordt boos en spreekt een techniek over Ichigo uit dat Kido heet, waardoor hij zich niet meer kan bewegen.

Op dat moment komt de Hollow waar Rukia achteraan zit tevoorschijn. Ichigo en Rukia horen de zusjes van Ichigo, Karin en Yuzu, aangevallen worden. Rukia rent naar beneden om ze te bevrijden van de Hollow. Ichigo wil ook zijn zusjes redden en door z'n sterke Reiatsu bevrijdt hij zich van de Kido techniek, iets wat normaal alleen zeer sterke shinigami kunnen. In het daaropvolgende gevecht raakt Rukia gewond, omdat Ichigo door zijn radicale handeling zijn familie probeert te beschermen. Rukia duwt Ichigo weg, maar wordt zelf gebeten door de Hollow. Om de Hollow te vernietigen geeft Rukia, haar shinigami krachten aan Ichigo. Rukia wil de helft van haar krachten aan Ichigo geven, maar door de sterke Reiatsu die Ichigo al heeft, neemt hij bijna al haar krachten. Hierdoor krijgt Ichigo een zanpakuto. De avonturen van Kurosaki Ichigo en Kuchiki Rukia beginnen en samen met een paar vrienden gaan ze de strijd aan tegen Hollows.

Het centrale en repeterende thema in Bleach zijn de gevechten; de vriendschappen en relaties tussen de diverse hoofdpersonen nemen thematisch een relatief kleiner gedeelte van de inhoud in beslag. Zowel de verhaallijnen als de tekenstijl zijn afwisselend 'serieus' en komisch. Hoewel Bleach zich afspeelt in een fantasy-setting, spelen elementen van de middeleeuwse samurai-gedragscodes ofwel 'Bushido' op de achtergrond een belangrijke rol. Door de grote nadruk op zwaardgevechten - contrasterend met de moderne tijd waarin het verhaal zich afspeelt, en zwaarden als wapens feitelijk al lang uit de gratie zijn - en andere martial arts laat de strip zich kort samenvatten als 'samurai-fantasy'.

PersonagesEdit

Sjabloon:Hoofdartikel Ichigo Kurosaki (黒崎 一護, Kurosaki Ichigo)

Jongen met oranje haar en student die onbewust bijna al Rukia's kracht absorbeerde en daardoor noodgedwongen haar werk als shinigami moet overnemen. Zijn cynische karakter maakt hem kwaadgezind tegenover zijn plicht, maar accepteert het toch wel na verloop van tijd. Hij is zich er van bewust dat hij niet iedereen kan redden, maar weet wel dat hij zijn naasten kan beschermen met zijn krachten.

Rukia Kuchiki (朽木 ルキア, Kuchiki Rukia)

Een rustige en beheerste shinigami die in eerste instantie is uitgezonden om Ichigo's wijk te beschermen tegen Hollows. Haar uiterlijk doet vermoeden van een puber, maar in het echt is zij rond de 150 jaar. Door omstandigheden heeft zij, met de gedachte de helft van haar krachten te geven, bijna al haar krachten verloren aan Ichigo. Hierdoor moet ze tijdelijk een menselijk leven leiden en Ichigo trainen in de gebruiken van de shinigami.

Orihime Inoue (井上 織姫, Inoue Orihime)

Vanaf de basisschool af aan kent zij Ichigo en zo ook haar hartsvriendin Tatsuki Arisawa. Op jonge leeftijd is zij met haar oudere broer weggelopen door huiselijk geweld. Later overleed haar broer in een ongeluk. Van origine heeft zij geen link met de spirituele wereld, maar ontwikkeld daar wel een gevoel voor. Dit door Ichigo die zijn spirituele krachten niet goed kan beheersen.

Yasutora "Chad" Sado (茶渡 泰虎, Sado Yasutora)

Bekend als "Chad" is hij een van de weinige vrienden van Ichigo. Hij is een Japans/Mexicaanse student die ver boven zijn klasgenoten uitsteekt in lengte en soms imponerend overkomt. Zijn karakter is rustig en hij zal alleen vechten wanneer hij een ander wil beschermen. In verloop van tijd ontdekt hij een methode waarmee hij zijn rechterarm kan bepantseren.

Kisuke Urahara (浦原 喜助, Urahara Kisuke)

Op het eerste gezicht lijkt het een 'gewone' snoepwinkeleigenaar. Hij is in feite ook een Shinigami. Hij is altijd zeer luchtig en probeert komisch over te komen op zowel vriend als vijand. Hij kan van tijd tot tijd zeer serieus zijn. Zijn Zanpakuto heet Benihime (Crimson Princess in sommige vertalingen). In zijn 'snoepwinkel' heeft hij veel Shinigami-goodies die de groep regelmatig goed van pas komen. Urahara is van vitaal belang in de groep. Hij heeft antwoorden op de meeste vragen en komt altijd met een oplossing. Samen met zijn Shinigami-krachten is hij onmisbaar in Bleach.

Uryū Ishida (石田 雨竜, Ishida Uryū)

Op het eerste gezicht lijkt Uryū een gewone klasgenoot. Hij is in feite een Quincy, dat zijn mensen die net als Soulreapers ook geesten en hollows kunnen zien. Quincy's vechten niet met zwaarden maar schieten met blauwe pijlen. Maar als een Hollow wordt geraakt door een pijl, verdwijnt de Hollow in plaats van dat hij wordt teruggestuurd naar de Soulwereld. Dus als alle Hollows verdwijnen wordt de balans vernietigd en dat mag niet gebeuren. Daarom werden alle Quincy's vernietigd. Uryū begon als een vijand/rivaal maar hielp later in de serie om Rukya te bevrijden.

Renji Abarai (阿散井 恋次, Abarai Renji)

Een soulreaper (shinigami) met stekelig rood haar en veel tattoo's. Wanneer hij voor het eerst Ichigo ontmoet zijn ze grote vijanden en vechten bijna tot de dood. Later worden ze goede vrienden en verslaan ze zij aan zij hun vijanden. Hoewel ze totaal andere personen zijn lijken Ichigo en Renji's karakter veel op elkaar. Daarbij volgen hilarische acties met de twee.

MangaEdit

Sjabloon:Hoofdartikel

Anime=Edit

Sjabloon:Hoofdartikel

MuziekEdit

Openingsnummers Eindnummers
# (afl.) Artiest Nummer (vertaling) # (afl.) Artiest Nummer (vertaling)
01 (01-25) Orange Range *~アスタリスク~ (*~Asterisk~) 01 (01–13) Rie Fu Life is Like a Boat
02 (26-51) UVERworld D-tecnoLife 02 (14–25) HOME MADE 家族 (Home Made Kazoku) サンキュー!! (Thank You!!)
03 (52-74) High and Mighty Color 一輪の花 (Lone Flower) 03 (26–38) ユンナ (Younha) ほうき星 (Hōkiboshi, Komeet)
04 (75-97) Beat Crusaders Tonight, Tonight, Tonight 04 (39–51) Skoop On Somebody happypeople
05 (98-120) Yui Rolling star 05 (52–63) Yui Life
06 (121-143) Aqua Timez Alones 06 (64–74) SunSet Swish マイペース (My Pace)
07 (144-167) Asian Kung-Fu Generation アフターダーク (After Dark) 07 (75–86) いきものがかり Ikimonogakari HANABI (Vuurwerk)
08 (168-189) Kelun ブリーチ(Chu-bura) 08 (87–97) タカチャ (Takacha) Movin!!
09 (190-214) Aqua Timez (Velonica) 09 (98–109) June Baby It's You
10 (215-???) SCANDAL (Shojo S) 10 (110-120) Mai Hoshimura Sakura Biyori
11 (121–131) Ore Ska Band 爪先 (Tsumasaki, Op de tenen lopen)
12 (132–143) Chatmonchy 橙 (Daidai)
13 (144–154) 中 孝介 (Atari Kousuke) 種をまく日々 (Tane o maku hibi, Zaden van de dag zijn verspreid)
14 (155 - 167) RSP 感謝。(Kansha., Dankbaarheid.)
15 (168 - 179 Lil'B ORANGE
16 (180 - 189) Pe'zmoku Gallop
17 (190 - 201) Stereopony ヒトヒラのハナビラ ( Hitohira no Hanabira, Een enkel bloemblad)
18 (202 - 214) Tsuji Shion Sky Chord
19 (215 - 229) Sambomaster Kimi wo Mamotte, Kimi wo Aishite
19 (230 - ???) Kenichi Asai Mad Surfer
Andere nummers
# Artiest Titel (vertaling)
01 Hazel Fernandes Number One
02 Mike Wyzgowski Nothing Can Be Explained

OmgevingenEdit

De mensen in Bleach wonen in een wereld die lijkt op die van het hedendaagse Japan. De zielen leven in een soort van hemel die Soul Society heet, de slechte zielen (zielen van mensen die criminelen waren voordat ze dood gingen) worden naar de hel gestuurd. Als een ziel doodgaat in Soul Society wordt die teruggestuurd naar de echte wereld en daar opnieuw geboren. Dit houd beide werelden in balans.

  • Mensenwereld: De mensenwereld van Bleach is het moderne Japan; een stad van West Tokyo die Karakura heet. In deze wereld gaat Ichigo naar school en vecht hij met Hollows.
  • Soul Society: de zielenwereld die Soul Society heet bestaat uit twee delen: het door muren omsingelde stadsgedeelte Seireitei, waar shinigami en de adellijke families wonen en de 80 districten van Rukongai. De nummers van die districten geven aan hoe vredig het daar is, hoe lager het cijfer hoe vrediger en luxer. Een koning leeft in een andere dimensie in Soul Society. Zielen in Soul Society leven daar net als normale mensen, al worden ze heel langzaam ouder, hun levensduur kan meerdere eeuwen duren. Ook kunnen er kinderen geboren worden.
  • Hueco Mundo: Hueco Mundo is een dimensie tussen de mensenwereld en Soul Society. Hier leven de Hollows als ze niet op mensen jagen. Het ziet er uit als een grote woestijn. Het is er altijd nacht.